Į viršų
6 sąlygos sėkmingam 4D ir 5D įgyvendinimui: vien programinės įrangos neužtenka
2020 rugsėjo 23

Visų projekto dalyvių lūkesčiai didinti našumą ir mažinti išlaidas auga. Naujos technologijos ir sprendimai gali padėti optimizuoti darbus ir mažinti rizikas. Tačiau reikia suprasti, kad vien programinė įranga negali padėti. Taigi, ko reikia norint sėkmingai organizuoti statybos grafikus (4D) ir projekto įgyvendinimo biudžetą (5D) vienoje aplinkoje?

1. Kokybiškas modelis: informacija

Automatizuoto grafikų ir biudžeto sudarymo įrankiai padeda efektyviau atlikti įvairius skaičiavimus ar užduotis. Tačiau kol kas tai nėra dirbtinis intelektas, galintis pats rasti projekte esančias klaidas ir trūkstamą informaciją.

Programinė įranga vadovaujasi vartotojo pateiktais duomenimis ir užduotimis. Todėl svarbu, kad visa elementų parametrinė informacija būtų teisinga ir tinkamai pateikta. Pavyzdžiui, norėdami priskirti elementams „Gelžbetoninės kolonos“ vienetinį įkainį 400 Eur/m3, turime įsitikinti, kad projekte nebus gelžbetoninių kolonų „Gelžb. kolona“, „GB kolona“, „Konstr. kolona“ ir pan.

2. Kokybiškas modelis: geometrija

Kalbant apie modelio kokybę, labai svarbus aspektas – geometrinis elementų tikslumas, todėl būtina pasirūpinti susikirtimų ir geometrinių modelių klaidų prevencija.

Net specializuota programinė įranga negali pati suprasti ir nuspręsti, kokie elementų kiekiai turi būti vertinami atliekant automatinį biudžeto sudarymą. Jei gelžbetoninių kolonų elementai dubliuojasi arba gelžbetoninės kolonos kertasi su sieninėmis konstrukcijomis, projekto įgyvendinimo kaina bus apskaičiuota didesnė, nei planuota.

Taigi BIM vadovai ar BIM koordinatoriai turi užtikrinti geometrinę projekto kokybę. Tai ne tik padės išvengti nesuderintų sprendinių keitimo vykstant statybos procesui, bet ir leis tiksliai apskaičiuoti elementų kiekius, reikalingus norint sklandžiai sudaryti automatinį biudžetą.

3. Klasifikatorius

Statybos dalyviai naudoja skirtingus darbo metodus, o parametrinė informacija dažnai pateikiama laisva forma pagal projektuotojų įmonėje nusistovėjusias tradicijas. Tai sukuria nesklandumų perduodant svarbius duomenis ir didina klaidų tikimybę.

Bendro klasifikatoriaus naudojimas ne tik užkertą kelią klaidoms, bet ir leidžia efektyviai išnaudoti automatinius įrankius kuriant grafikus (4D) ir biudžetus (5D).

Jei turite susikūrę ir savo projektuose naudojate bendrą klasifikatorių, jums nebereikės kiekviename projekte nustatyti, kokiems elementams turi būti priskirtas atitinkamas laiko ar kainos parametras. Tiesiog vadovausitės elementų kodais, kurie visuose projektuose bus suprantami vienodai. Pvz., gelžbetoninės kolonos visuose projektuose turės unikalų kodą B1011.40, naudojamą siekiant sugrupuoti elementus ir pritaikyti jiems jūsų nurodytą įkainį.

4. Įkainių bazė

Kiekviena įmonė jau turi tam tikrą vidaus įkainių bazę. Pasirinkus programinę įrangą, skirtą biudžetams kurti, svarbu savo įkainių informaciją paruošti tokiu formatu, kad programa atpažintų, suprastų ir gebėtų tinkamai operuoti pateiktais duomenimis.

Tokiu būdu, pasikeitus įkainiams, nereikės kaskart rankiniu būdu priskirti ir atnaujinti kainų . Taip pat bus lengva savo turimą aktualią įkainių bazę bet kada importuoti į specializuotą programinę įrangą ir vertinti biudžeto pokyčius pagal paskutinius duomenis.

Ruošdami biudžetą, turėsite galimybę vadovautis įgyvendintų projektų istorija, nuolat atnaujinama pirkimų skyriaus duomenų baze ar net gamybos sektoriaus įmonių įkainiais.

5. Programinė įranga

Kiekvieno specialisto tikslas – kuo efektyviau ir kokybiškiau atlikti kasdienes darbo užduotis. Todėl projektų vadovams, gaunantiems daug projektinės informacijos, vis aktualesnės tampa technologijos, leidžiančios apdoroti didelį kiekį informacijos ir pateikiančios reikiamą rezultatą.

Verta atkreipti dėmesį į specializuotą programinę įrangą, skirtą būtent projekto įgyvendinimo grafikui kurti ir sekti, biudžetui sudaryti ir analizuoti.

Planuojant ir įgyvendinant projektą, šie įrankiai padeda pasiekti geriausią rezultatą. Projekto įgyvendinimo, finansinių ir žmogiškųjų išteklių poreikio planavimas užkerta kelią klaidoms ir padeda pasiruošti galimoms rizikoms. Galimybė kurti skirtingas simuliacijas leidžia pasirinkti optimalų projekto įgyvendinimo scenarijų.

6. Kontrolė

Ne mažiau svarbus punktas – aiškus kontrolės mechanizmas, todėl būtina paskirti asmenis, atsakingus už kokybišką (tiek informacijos, tiek geometrijos atžvilgiu) modelį. Reikia numatyti, kas užtikrins informacijos teikimą ir tikrinimą, kas kontroliuos įkainių bazės sudarymą, atnaujinimą ir pateikimą teisinga forma.

Tik naudojant teisingą informaciją ir naujausius duomenis, prasminga naudotis programine įranga ir džiaugtis sėkmingu rezultatu.

Integruotas BIM projektavimo ir statybos procesas mažina rizikas, padeda optimizuoti terminus ir valdyti sąnaudas. Tačiau tik teisingas pasiruošimas gali garantuoti sklandų projekto sąnaudų ir statybos vykdymo terminų sudarymą bei valdymą. Todėl vien programinės įrangos nepakanka – norint sėkmingai įgyvendinti 4D ir 5D, turi būti tobulinami daugelis procesų, užtikrinama kokybė ir kontrolė.

Justas Sturis

BIM vadovas

UAB „Intelligent BIM Solutions“

Kitos aktualijos
2019 sausio 22
Atidarytas „Išmaniųjų miestų ir infrastruktūros centras“ (IMIC)

Kauno technologijos universiteto Statybos ir architektūros fakultete (KTU SAF) atidarytas…

2019 vasario 25
Kaip sėkmingai pasiruošti reikalavimams taikyti BIM metodus valstybinių lygmeniu

Nuo 2020 m. liepos 1 d. planuojami įsigalioti reikalavimai taikyti…