Į viršų
3D lazerinis skenavimas BIM projektuose (Scan-to-BIM)
Projekto vieta Projektavimo etapo pradžia ir pabaiga Užsakovas Projektuotojai
Lietuva UAB „Aplan“  S3. (TP) – UAB „Aplan“, S4.DP – nėra

Kokybės užtikrinimui buvo naudojami Undet programinės įrangos įrankiai, kurių pagalba susiejome BIM projekto ir 3D skenavimo duomenų koordinačių sistemas su valstybine aukščių (LAS-07) ir koordinačių (LKS-94) sistemomis.

Atlikus modeliavimo darbus naudojant Undet programinės įrangos įrankius buvo suformuotos modeliavimo kokybės kontrolės ataskaitos, parodančios kaip tiksliai modelis atitinka 3D skenavimo duomenis.

Kokybės užtikrinimui buvo naudojamas Undet Browser funkcionalumas, kuris sinchronizuoja skenavimo ir modeliavimo aplinkos vaizdą realiu laiku, bei skenavimo pozicijų vaizduose atvaizduoja modeliavimo tikslumo ataskaitas.

Modeliavimo tikslumo ataskaitos paruoštos “šviesoforo” principu: žali atspalviai – viskas gerai, geltona – reikia tikrintis situaciją, raudona – netikslu arba nesumodeliuota.

Užsakovo reikalavimu atlikome 3D lazerinio skenavimo darbus ir iš skenuotų duomenų parengėme Šventosios švyturio esamos situacijos
trimatį modelį („taip pastatyta“). Modelis bus reikalingas tolimesniam techninio projekto rengimui.

Projekto iššūkiai:
● Leistinų konstrukcijų apkrovų skaičiavimo vykdymui reikalingas kuo tikslesnis modelis. Siekdami įvykdyti užsakovo reikalavimus bei, kad galima būtų atlikti tikslius skaičiavimus, daugiausia dėmesio skyrėme konstrukcijų sujungimams ir jungtims. Esamos situacijos modelis parengtas LOD 4 detalumu su maksimalia leistina paklaida – ne didesne kaip 20 mm.
● Statinio plieninės konstrukcijos, pasižymi išlinkimais ir deformacijomis. Atlikome detalią 3D taškų debesies duomenų analizę, kad tiksliai nustatytume, suprastume ir sumodeliuotume šiuos nuokrypius.
● Tokių statinių konstrukcija pasižymi taip pat ir daugybe elementų, tad lengva nepastebėti mažesnių detalių, pavyzdžiui, suvirinimo siūlių, varžtų, plokščių, arba sumodeliuoti jas netiksliai. Spręsdami šį iššūkį, modeliavimo procesui naudojome programinės įrangos įrankius nuokrypių analizei atlikti, kurie labai palengvino elementų, neatitinkančių leistinos paklaidos, nustatymo procesą.

Dėl statinio aukščio, lokacijos bei aplink esančių miškų, matavimams atlikti buvo pasirinktas kombinuotas matavimų metodas: 3D lazerinio skenavimo duomenys ir aerokartografavimo duomenys:
● Aplink statinį buvo skenuojama aukščiausios tikslumo klasės skeneriu (Trimble TX8), kad užfiksuoti apatines statinio dalis, bei kontrolinius taškus reikalingus aerokartografavimo duomenų susiejimui bei jų pririšimui prie valstybinės koordinačių ir aukščių sistemos, tam, kad galutinį modelį būtų galima susieti su esama topo nuotrauka. Šio skenerio duomenys sudarė pagrindą ir užtikrino matavimų ir modeliavimo kokybę viso proceso metu.
● Statinio viduje kompaktiškesniu (Trimble X7) skeneriu buvo užfiksuotos visos konstrukcijos iš arti, taip pat švyturio viršuje esanti technologinė įranga. Šie duomenys buvo prijungti prie antžeminio skenavimo duomenų.
● Naudojant bepilotį orlaivį (DJI Mavic 3E) papildomai pastatas buvo nufotografuotas iš visų pusių ir viršaus. Iš nuotraukų sugeneruotas 3D taškinis modelis ir sujungtas su antžeminio skenavimo duomenimis, taip gaunant maksimalų statinio padengimą. Toks matavimo metodas sumažina klaidų riziką tolimesniame modeliavimo etape, išvengiant interpretacijos, tuose vietose, kur objekto esama situacija galėjo būti neužfiksuota.

Aerokartografavimo duomenys apdoroti Reality Capture programine įranga. Lazeriniu skeneriu surinkti duomenys buvo apdorojami Trimble
Realworks programine įranga. Atskiros skenavimo pozicijos sujungtos į vieną 3D taškinį modelį ir atlikta sujungimo kokybės kontrolė naudojant Trimble Realworks programą. Prie gauto 3D taškinio modelio, prijungiami aerokartografavimo duomenys. Taip gaunamas pilnas statinio padengimas. Tai sumažina klaidų modeliavimo etape riziką, nes modeliuotojui nereikia savaip interpretuoti objektų nepadengtuose plotuose.